Weg van het Inkoopeiland

Door René Ruepert

‘Inkoop en Risicomanagement’….hoe is het zover gekomen?

In het najaar van 2013 dacht het bestuur van NEVI CPD over mogelijke onderwerpen die Inkopend Nederland zouden interesseren of misschien wel zouden raken. Het onderwerp Risicomanagement interesseerde mij in die periode al. Ik had juist aantal vakinhoudelijke workshops/presentaties gevolgd. Vooral de workshop van Dick Russill kan ik iedereen aanbevelen (Procurement Risk Management – CIPS). Ik kan me herinneren dat ik bij een van de bestuursleden van NEVI CPD het woord ‘risicomanagement’ als thema voor de toekomst heb laten vallen.. Anyway, vanuit de Nevi CPD werd mij de vraag gesteld of ik de kar wilde trekken en zo samen vorm te geven aan het thema Inkoop en Risicomanagement.

Gebundelde ervaring

Gelijk vanaf het eerste begin hadden we een leuke groep ervaren inkoopprofessionals bij elkaar, met daarbij aangeschoven Roger van Meer, algemeen manager bij Intersafe Groeneveld – groot in  veiligheidsproducten. Ongeveer de helft van de deelnemers is zelfstandig inkoopconsultant, en de andere helft is zeer ervaren in hun inkoopprofessie bij verschillende bedrijven in de publieke en private sector. Zelf werkte ik bij de Genesis van deze werkgroep bij een zorgverzekeraar op het gebied van HR Inkoop (Consultancy & Professional Services).
Vol enthousiasme stortten wij ons op het onderwerp Risicomanagement in relatie tot Inkoop.

Container

Risicomanagement is een containerbegrip, en wel een erg grote container! Als we het hele werkveld van
risicomanagement in een organisatie erbij zouden willen halen, dan hadden we werk voor de komende jaren. Toch wilden we verder kijken dan de grenzen van de inkoopfunctie, en ons begrip van risicomanagement binnen Inkoop inbedden in de organisatie. Ook wilden we zeker verder kijken dan Supply Risk en mogelijke fouten in het inkoopproces. Uiteindelijk moet het toch bijdragen aan de ‘business’ of richting van de organisatie, zodat wij zendtijd krijgen bij de (senior) stakeholders/belanghebbenden in de organisatie.

We moeten weg van het inkoopeiland en de interactie zoeken met andere functies in het bedrijf (in alle richtingen).